Uddannelsesstedet IFHI arbejder grundlæggende ud fra at skabe mere trivsel, glæde, livskraft, livsengagement samt selvbevidsthed, for herigennem at øge frihed og livsmening for det enkelte menneske og omverdenen.
Uddannelsen tager afsæt i et holistisk helhedssyn, hvor der er fokus på at uddanne psykoterapeuter, der kan arbejde med “det hele menneske”, og hvor alle betragtninger må foldes ud for bedre at kunne leve i overensstemmelse med sig selv som menneske.
IFHI arbejder ud fra at implementere en professionel, etisk og moralsk tiltræden til det psykoterapeutiske felt, for herigennem at støtte den studerendes tilegnelse og forankring indenfor psykoterapeutisk virke. Arbejdet sammen med den enkelte studerende skal således bæres frem af en altid tilstedeværende referenceramme, hvor det sundhedsfremmende perspektiv og faglige fundament udøves forsvarligt og ansvarligt.
Grundstenen i undervisning og denne terapeutiske retning handler om at møde mennesker der hvor de er og være i stand til at gå med det klienten bringer op i nuet.
Terapeuten skal kunne se det hele menneske og være til rådighed for klienten i det omfang rammen og formålet faciliterer det.
Terapeuten skal kunne anskue sig selv,
klienten og dem i sammenspil på en holistisk måde, så de sammen opnår synergi med respekt for det klienten var, er og ønsker at være. Det er denne bevidsthed, som
terapeuten lærer at kende igennem uddannelsen og fungerer som et fundament til en kompetent og etiske oplevelse for mødet mellem klienten og terapeuten.