IFHI - Reg. Psykoterapeutuddannelse
Formålet med uddannelsen
er at uddanne studerende i en bred vifte af terapeutiske tilgange, herunder fænomenologi, kognitiv terapi, gestalt og NLP, med fokus på at skabe en dybere forståelse for menneskets reaktioner på større kriser og traumer.
Uddannelsen sigter mod at ruste de studerende til at kunne anvende forskellige terapeutiske greb med klienter, herunder PTSD-ramte, personer med angst og mennesker i krise og sorg, både individuelt og i gruppesammenhænge.
Fleksibel Modulopbygning
Formålet med uddannelsen er desuden at tilbyde fleksibilitet, så den kan gennemføres både som enkeltdele og som et samlet 4-årigt studie.
De enkelte moduler fungerer som en mulig overbygning for andre terapeuter, der ønsker at styrke deres kompetencer inden for f.eks. PTSD eller traumebehandling.
Uddannelsen er struktureret i moduler, der kan stå alene, men som samtidig bygger på en sammenhængende konceptforståelse og binder hele pensummet sammen. Undervejs vil uddannelsen inddrage parallelle perspektiver og skabe forbindelser mellem de forskellige terapeutiske retninger.
Støtte til Studerende
Formålet med uddannelsen er at støtte studerende, der har oplevet afbrydelser i deres studie på grund af livets udfordringer.
IFHI ønsker at tilbyde disse studerende muligheden for at meritafklare deres uddannelse ved hjælp af den modulære struktur.
Dette indebærer en individuel vurdering af de studerendes tidligere uddannelsesforløb med henblik på at identificere de nødvendige moduler og undervisning, de mangler for at kunne fuldføre deres uddannelse på en ordentlig måde.
Målet er at give disse studerende den nødvendige støtte og struktur til at genoptage deres uddannelsesforløb og opnå deres uddannelsesmæssige mål.
Studiets grundlag og kerne
Uddannelsesstedet IFHI arbejder grundlæggende ud fra at skabe mere trivsel, glæde, livskraft, livsengagement samt selvbevidsthed, for herigennem at øge frihed og livsmening for det enkelte menneske og omverdenen.
Uddannelsen tager afsæt i et holistisk helhedssyn, hvor der er fokus på at uddanne psykoterapeuter, der kan arbejde med “det hele menneske”, og hvor alle betragtninger må foldes ud for bedre at kunne leve i overensstemmelse med sig selv som menneske.
IFHI arbejder ud fra at implementere en professionel, etisk og moralsk tiltræden til det psykoterapeutiske felt, for herigennem at støtte den studerendes tilegnelse og forankring indenfor psykoterapeutisk virke. Arbejdet sammen med den enkelte studerende skal således bæres frem af en altid tilstedeværende referenceramme, hvor det sundhedsfremmende perspektiv og faglige fundament udøves forsvarligt og ansvarligt.
Grundstenen i undervisning og denne terapeutiske retning handler om at møde mennesker der hvor de er og være i stand til at gå med det klienten bringer op i nuet.
Terapeuten skal kunne se det hele menneske og være til rådighed for klienten i det omfang rammen og formålet faciliterer det.
Terapeuten skal kunne anskue sig selv,
klienten og dem i sammenspil på en holistisk måde, så de sammen opnår synergi med respekt for det klienten var, er og ønsker at være. Det er denne bevidsthed, som
terapeuten lærer at kende igennem uddannelsen og fungerer som et fundament til en kompetent og etiske oplevelse for mødet mellem klienten og terapeuten.